18.10.2007

Moja pierwsza praca online czyli jak napisać dobre ogłoszenie

Na wstępie chciałbym zaznaczyć że poniższy tekst skierowany jest głównie do młodych orłów po raz pierwszy próbujących swoich sił na polu tzw „grafiki komputerowej”. Nie oznacza to jednak, że poniższych rad nie można zastosować przy poszukiwaniu jakichkolwiek innych zleceń dostępnych w internecie. Być może osoby, które mają już jakieś doświadczenie w pracy z klientem również znajdą w moim krótkim wywodzie kilka cennych uwag.


Poniżej opiszę proceder, który można zaobserwować na różnych forach dla freelancerów, portalach społecznościowych, vortalach itp., a mianowicie promowanie własnych usług i zdolności.


Najważniejszą rzeczą jest świadomość tego, że jeśli pokazujemy się na tego typu portalu/forum, jesteśmy tylko jedną z wielu osób, które w mniejszym lub większym stopniu znają się na rzeczy (w tym konkretnym przypadku jest to szeroko pojęta grafika). Należy zrozumieć, że na rynku panuje ogromna konkurencja i pracodawcy bardzo rzadko poświęcają czas na wyłapywanie ludzi, którzy akurat zdecydowali się dać ogłoszenie o tym że chętnie wykonają jakąś tam pracę. Z reguły to właśnie zleceniodawcy ogłaszając chęć podjęcia współpracy czekają na odzew ze strony grafików w postaci portfolio i konkretnych ofert na swojej skrzynce mailowej.


Ale załóżmy na chwilę że to pracodawca szuka ludzi do których mógłby się zgłosić ze swoim dużym bądź małym zleceniem. Czego taki pracodawca szuka i na czym zawiesi oko?


Na pewno nie będzie to krótki anons w formie „podejmę się zrobienia rysunków” tak często spotykanej przeze mnie na różnych forach graficznych. Nie dość, że tak lakoniczne i bezosobowe stwierdzenie jest mało atrakcyjne dla odbiorcy, to przede wszystkim brakuje w nim absolutnie podstawowych rzeczy takich jak chociażby link do portfolio czy kontaktu mailowego. Wydawałoby się rzecz oczywista i podstawowa w ogłoszeniu. Ale jak widać nie dla wszystkich.


Jak zatem należy napisać ogłoszenie, aby było atrakcyjne i zachęcające?


Przede wszystkim trzeba jak najdokładniej opisać zakres wykonywanych usług. Jeśli jest to rysunek, napisać czy wykonujemy go ołówkiem, pisakiem, markerem czy piórkiem. Jeśli to grafika www, opisać czy poruszamy się w programie Gimp, Photoshop, Flash czy też może we wszystkich na raz. Podać jak najwięcej informacji o swoich kompetencjach i umiejętnościach. Należy jednak uważać, żeby lista opanowanych programów/narzędzi/mediów nie przerodziła się z czasem w krótkie opowiadanie o życiu i marzeniach ogłoszeniodawcy. Nie o to chodzi.


Podsumowując, jak najwięcej informacji nt swoich kompetencji i umiejętności w jak najbardziej zwięzłej i treściwej formie.


Drugą rzeczą są dane kontaktowe. Należy ja podać od razu w treści ogłoszenia. Bez żadnych odnośników do galerii, kolejnych podstron, profili użytkownika i tym podobnych irytujących rzeczy. Dane kontaktowe najlepiej umieścić na końcu ogłoszenia, widoczne i wydzielone od treści.


Rodzaj danych jakie umieszczamy w kontakcie jest właściwie dowolny. Z reguły jest to mail, często numer gadu-gadu bądź skype. Należy jednak pamiętać, żeby nie przesadzić ze szczegółowością danych. Nie wskazane jest podawać w tego typu ogłoszeniach (zwłaszcza na forach) prywatnych numerów telefonów, adresu czy innych danych osobowych. Będzie na to czas później, w prywatnej korespondencji/rozmowie ze zleceniodawcą.


Innymi słowy, podawać należy w ogłoszeniu bezpośrednie dane kontaktowe, dzięki którym zainteresowani zleceniodawcy będą mogli się z wami skontaktować.


No i trzecia najważniejsza rzecz. Poparcie waszych słów w postaci portfolio. Początkujący graficy muszą liczyć się z tym, że bez wykonanych co najmniej kilku projektów, mają niezwykle małe szanse na znalezienie jakiegokolwiek zlecenia. Jak temu zaradzić? Najlepiej jest przygotować się do tego robiąc projekty treningowe. Należy przy tym raczej unikać wykorzystywania znanych marek i firm (np. średnim pomysłem jest robić design strony www sygnując go logiem Coca Coli albo ulotkę dla firmy Dell) ponieważ wprowadzić to może niepotrzebne zamieszanie. Najlepiej projektować logo, strony www, projekty dtp dla całkowicie wymyślonych firm. Pozwoli wam to zbudować pierwsze prowizoryczne portfolio na bazie którego klient będziem mógł określić czy wasze umiejętności są w stanie zaspokoić jego potrzeby.


Portfolio najlepiej zaprezentować w formie linków do autorskiej strony, ale często z braku umiejętności/czasu/pieniędzy początkujący grafik musi zadowolić się np. galerią www albo gołymi grafikami umieszczonymi na darmowych serwerach. Należy jednak pamiętać, że nawet zwykły jpg na białym tle w oknie przeglądarki lepszy jest od braku możliwości pokazania czegokolwiek.


Podsumowując, jeśli chcemy zaproponować swoje usługi graficzne musimy mieć prace którymi możemy się pochwalić.

------------------------------------

To by było na tyle jeśli chodzi o umieszczanie własnych ogłoszeń. Mam nadzieję, że dzięki temu artykułowi chociażby parę osób wyciągnie za wczasu wnioski, oszczędzając sobie smutnych rozczarowań i kąśliwych komentarzy na forach.


W następnym artykule postaram się opisać jak należy reagować na ogłoszenia o pracy i jak na wstępie powinna wyglądać korespondencja za ogłaszającym się zleceniodawcą.


KC

3 komentarze:

Anonimowy pisze...

Kurde, Kubuś, postarałeś sie. Wezme sobie Twoje uwagi do serca :D
]Tof[

Anonimowy pisze...

Brawo brawo kubek :) ciekawie napisane :P zacheciles mnie do czytania i czekania na nastepny artykul:) pozdr. :) hej

Anonimowy pisze...

Jak to napisałeś "głównie dla młodych orłów" :) ale podoba mi się.